خانه » اخبار تکنولوژی » قابلیت‌های جدید اندروید Q؛ از زیرنویس زنده تا حالت تاریک

قابلیت‌های جدید اندروید Q؛ از زیرنویس زنده تا حالت تاریک

به نقل از دیجیاتو، نسخه بعدی سیستم عامل گوگل – اندروید Q – پاییز به بازار می آید. گوگل در کنفرانس چند روز پیش، بعضی از قابلیت ها و ویژگی های بتای سوم آن را به تصویر کشید که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 

حالت تاریک

قابلیت‌های جدید اندروید Q؛ از زیرنویس زنده تا حالت تاریک

حالت تاریک یا Dark theme که از ویژگی های پرتقاضای اندروید است، از منوی کشویی قابل دسترسی خواهد بود. گفتنی است حالت تاریک واقعا مشکی است و مثل خیلی از برنامه ها به رنگ خاکستری تیره نیست. این مورد از نظر عمر باتری و نیز خوانایی بهتر در تاریکی درخور توجه است. گوگل علاوه بر این که در آینده دارک تم را به برنامه های مهمش می افزاید، کدهای لازم برای فعال کردن حالت تاریک را در اختیار توسعه دهندگان دیگر هم قرار خواهد داد.

 

ژست های حرکتی

قابلیت‌های جدید اندروید Q؛ از زیرنویس زنده تا حالت تاریک

در اندروید Q، نوار باریکی زیر نمایشگر قرار داده شده که با بالا کشیدن آن به صفحه خانگی می روید. برای فعال کردن حالت مالتی تسک این نوار را بالا و به طرفین بکشید. برای جابجایی بین برنامه هم فقط آن را به طرفین حرکت دهید. اگر می خواهید به منوی برنامه ها بروید، در صفحه home آن را بالا بکشید. در اندروید Q درگ کردن از کناره های نمایشگر به سمت وسط کار کلید برگشت را انجام می دهد.

 

به روزرسانی های امنیتی

گوگل برنامه جدیدی را با نام Project mainline شروع کرده تا با استفاده از پلی استور، وصله های امنیتی کوچک را سریع تر و پیوسته تر از گذشته به دست کاربران برساند. به این ترتیب واسطه هایی که از سرعت انتشار به روزرسانی ها می کاستند، حذف می شوند. خبر بد این است که این پروژه فقط برای دستگاه هایی که به صورت پیش فرض با اندروید Q از راه می رسند، فعال است و گوشی های ارتقا یافته از آن بی نصیب خواهند بود.

 

مجوزها و حریم خصوصی

قابلیت‌های جدید اندروید Q؛ از زیرنویس زنده تا حالت تاریک

با اندروید Q می توانید دسترسی برنامه ها به داده های مکانی را محدود کنید؛ به گونه ای که تنها هنگام نمایش و اجرا از موقعیت مکانی تان مطلع شوند. هم چنین با رجوع به بخش جدید حریم خصوصی، می توانید نسبت به محدود کردن هر یک از اپلیکیشن هایی که به داده های شما دسترسی دارند، اقدام کنید.

 

کپشن زنده

قابلیت‌های جدید اندروید Q؛ از زیرنویس زنده تا حالت تاریک

این ویژگی بسیار جالب هر فایل صوتی یا ویدیویی را که روی گوشی پخش شود زیرنویس می کند؛ بدون نیاز به اینترنت و بدون ارسال دیتایی به سرویس های ابری. با توجه به آنالیز صداها از منبع حتی در صورت قطع صدا هم مشکلی در نمایش زیرنویس به وجود نمی آید. البته کپشن زنده فعلا فقط به زبان انگلیسی در دسترس است اما گوگل قصد دارد زبان های دیگری را هم به آن اضافه کند.

 

حالت فوکوس

قابلیت‌های جدید اندروید Q؛ از زیرنویس زنده تا حالت تاریک

این حالت به «مزاحم نشوید» یا همان  Do Not Disturb شبیه است؛ با این تفاوت که در حالت فوکوس می توانید تعدادی از برنامه های مزاحم را انتخاب کنید؛ اپ های منتخب را به شکل خاکستری درآورید و اعلان آنها را غیرفعال سازید.

 

تغییرات نوتیفیکیشن

قابلیت‌های جدید اندروید Q؛ از زیرنویس زنده تا حالت تاریک

مهم ترین تغییر سیستم عامل جدید گوگل در بخش نوتیفیکشن ها، ارائه یک روش تازه برای پاسخ به چت های ورودی است: تحلیل پیام ورودی و پیشنهاد یک پاسخ. مثلا اگر پیام ورودی یک آدرس باشد، کلیدی با عنوان «الان می رسم» یا کلید دیگری برای باز کردن گوگل مپس به شما پیشنهاد می شود. به ادعای گوگل، تجزیه و تحلیل پیام به واسطه یادگیری ماشین در دستگاه انجام می شود و در نتیجه هیچ دیتایی به سرورهای ابری ارسال نخواهد شد.

آموزش برنامه نویسی اندروید

درباره nadimic

24 ساله، کارشناس حقوق، علاقمند به شناساندن برنامه های خوب به شما!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
error: Content is protected !!