خانه » آموزش » قبل و بعد از سرقت گوشی چه باید کرد ؟
سرقت

قبل و بعد از سرقت گوشی چه باید کرد ؟

ترس از سرقت گوشی موبایل همیشه همراه ما بوده است ولی کارهایی وجود دارند که با انجام دادن آنها می‌توان خسارت به وجود آمده را به حداقل رساند. امروزه که گوشی های همراه یکی از اصلی ترین کالا ها برای هر شخص به شمار می روند و همچنین قیمت های بالای این محصول قدرت خرید زیادی به مشتری ها نمی دهد, اتفاقی مثل دزدیده شدن گوشی برایمان گران تمام خواهد شد. علاوه بر خسارت مالی که خواهیم دید اطلاعات شخصی ما هم در معرض خطر قرار خواهد گرفت , بنابراین دانستن اقداماتی که این خسارت را کمتر کند برای ما بسیار مهم است. امیدوارم که از این مقاله که به نقل از سایت زومیت می باشد لذت ببرید.

باید های قبل از سرقت

IMEI

از اولین کارهایی که زمان خرید گوشی انجام می دهید یادداشت کردن کد IMEI است. مخصوصا گوشی های هوشمند جدید که نمایندگی فروش به شما اطلاع می دهد که این کار الزامیست. کد IMEI (مخفف International Mobile Equipment Identity) کدی ۱۵ رقمی و یکتا است که برای هر کدام از درگاه های سیمکارت گوشی شماست و مانند شناسنامه‌ی گوشی شما می باشد. اگر گوشی شما دوسیم‌کارته باشد، دو کد IMEI خواهید داشت. این کد ها روی جعبه‌ی گوشی‌ تلفن‌همراه نوشته شده‌ ولی ازطریق خود گوشی نیز قابل دسترسی است. با شماره‌گیری *#۰۶#(از راست به چپ) می‌توانید IMEI گوشی خود را مشاهده کنید.

سرقت

Lock Screen

از کارهای مهم دیگری که باید انجام شود، تنظیم صفحه‌ی قفل گوشی است. خیلی از افراد لاک اسکرین را اذیت کننده می‌دادند و از آن استفاده نمی‌کنند؛ اما همین صفحه قفل ساده می‌تواند مانع دسترسی سارق به اطلاعات شخصیتان شود. برای قفل گوشی خود ترجیحا از حسگرها (اثز انگشت) و رمزعبور متنی استفاده کنید.

حفظ اطلاعات

از دیگر موضوعات مهم‌ پس از سرقت گوشی، بازیابی اطلاعات درون آن است. مطمئنا همه‌ی ما اطلاعاتی در گوشی‌هایمان داریم که برای ما بسیار ارزشمند هستند و درصورت نبود آن‌ها به مشکل برمی‌خوریم. اطلاعاتی مانند فهرست مخاطبان و پیام‌های کوتاه و فایل‌های شخصی ازجمله این اطلاعات‌اند. برای به‌حداقل‌رساندن مسئله‌ی ازدست‌رفتن اطلاعات، روش‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

۱. استفاده از سرویس‌های ابری

راحت ترین و کارآمدترین کار استفاده از سرویس های ابری است. مخصوصا که نرم افزار های گوناگونی برای این منظور وجود دارند. بهتر است که از این سرویس ها استفاده شود تا سرویس های غیر کلاد چون هم امن تر هستند هم امکان استفاده در دیگر دستگاه ها را خواهید داشت.

کلاد در اندروید

بهترین و راحت ترین گزینه, استفاده از سرویس پشتیبان‌گیری ابری گوگل می باشد . با استفاده از این قابلیت، اطلاعات شما در فضای ابری حساب کاربری گوگلتان ذخیره می‌شود و زمانی که هر دستگاه دیگه ای رو به اکانتتان وصل کنید ، می توانید اطلاعات را بازیابی کنید. برای فعال‌ کردن این سیستم، به Settings > Google > Backup بروید. در گوشی‌های گلکسی سامسونگ، به Settings > Cloud and accounts > Backup and restore > Google account بروید. اگر گوشی شما از اندروید خالص بهره می‌برد، این مراحل را دنبال کنید: Settings > System > Advanced > Backup > Back up to Google Drive.

Cloud

در دستگاه‌هایی که اندروید آنها ۸.۱ به بالا است ، موارد زیر پشتیبان گرفته می شود:

  • مخاطبان (Contact)
  • داده های اپ ها (App Data)
  • تاریخچه ی تماس (Call History)
  • تنضیمات دستگاه (Device Setting)
  • پیامک ها (Messages)
  • تصاوییر و ویدیوها (Pic and Video)

و در تعدادی دستگاه‌ قدیمی‌تر :

  • اپ ها (Apps)
  • تاریخ و زمان (Date and Time)
  • داده های گوگل کانتکتس (Google Contacts)
  • رویدادهای گوگل کلندر (Google Calendar Events)
  • شبکه های وای فای و رمزها (Wi-Fi)
  • تصویر پس زمینه (Home screen Wallpaper)
  • تنضیمات صفحه نمایش (Display Setting)
  • تنضیمات زبان (Language)

ابری

کلاد در IOS

در گوشی ها با سیستم عامل iOS نیز مانند اندروید بهترین راه‌حل استفاده از سرویس ابری خود سیستم عامل است یعنی iCloud . جهت فعال سازی این سرویس به این مسیر بروید: Settings > Apple ID > iCloud > iCloud Backup و iCloud Backup را فعال کنید.

IOSIOS

iCloud در هر روز، زمانی که گوشی در حال شارژ شدن است و به وای فای متصل باشد بک آپ می گیرد. اگه بار اول بک آپ گوشی باشد زمان آن کمی طول می کشد ولی دفعات بعد فقط تغیرات آپلود خواهدشد. همچنین برای گرفتن بک آپ به صورت دستی، به Settings > Apple ID > iCloud > iCloud Backup و iCloud Backup بروید و Back Up Now را بزنید.

IOS

۲. اپلیکیشن‌های متفرقه

اندروید

راه‌ دیگه ای که وجود دارد استفاده از اپلیکیشن های موجود است. تنوع این اپلیکیشن ها بسیار زیاد است و کارایی که آنها دارند هم به همین منوال می باشد. تعدادی از اپ ها فقط برخی از اطلاعات را بک اپ می گیرند ؛ اما تعدادی دیگه قابلیت پشتیبان‌گیری کامل را هم دارند. برخی از این اپ ها فضای ابری دارند و برخی دیگه به‌صورت محلی بک اپ می‌گیرند. می‌توانید فایل‌های آفلاین پشتیبان را در سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مانند Google Drive و Dropbox و OneDrive ذخیره کنید. حتما به این موضوع دقت کنید برخی از این اپلیکیشن‌ها نیازمند روت هستند.

  • Dropbox (پشتیبان‌گیری ابری تصویرها و ویدئوها و فایل‌های شخصی)
  • Helium App Sync and Backup (پشتیبان‌گیری اپلیکیشن‌ها، داده‌ها، مخاطب‌ها، پیامک‌ها و تاریخچه‌های تماس بدون نیاز به روت)
  • Titanium Backup (یکی از ابزارهای برتر پشتیبان‌گیری در اندروید که نیازمند روت است)
  • Contacts+ (پشتیبان‌گیری ابری مخاطبان)
  • Google Photos (پشتیبان‌گیری ابری تصویرها و ویدئوها)
  • SMS Backup & Restore (پشتیبان‌گیری از پیامک‌ها)
  • My Backup Pro
  • Super Backup
  • App Backup & Restore
  • App Backup – Easy and Fast
  • SyncDroid
  • Wondershare MobileGo
  • Syncios
  • MOBILedit

iOS

همانند اندروید، اپلیکیشن‌هایی برای iOS نیز وجود دارد؛ اما بهترین راه‌حل استفاده از پشتیبان‌گیری iTunes است. مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. ابتدا آیتونز را روی کامپیوتر خود نصب و دستگاه را به آن وصل کنید.

۲. آیتونز را اجرا کنید.

۳. روی آیکون دستگاه درکنار منوِ سمت چپ آیتونز کلیک کنید.

‏۴. Summary را انتخاب کنید.

۵. زیر بخش Automatically Backup گزینه This Computer را انتخاب کنید.

۶. گزینه‌ی Encrypt backup هم تیک بزنید تا مطمئن شوید رمزهای عبور و اطلاعات سلامتی و HomeKit نیز پشتیبان گرفته می‌شوند. البته، با انتخاب این گزینه باید رمزعبوری برای پشتیبان‌گیری خود انتخاب کنید که آن را امن‌تر نیز می‌کند.

۷. Done را بزنید.

iTunes

اگه می خواهید به صورت دستی بک آپ بگیرید یا اطلاعات را بر گردانید ، از قسمت Manually Back Up and Restore گزینه‌ی Back Up Now را بزنید.

نصب و فعال سازی سرویس های ردیابی

سیستم عامل های اندروید و iOS هر دو سرویسی را برای ردیابی گوشی دارند. سرویس های دیگه ای هم با عملکرد مشابه وجود دارد ولی بهترین راه استفاده از سرویس های خود دستگاه است.

Android Device Manager

این سرویس که توسط گوگل طراحی شده در زمانی که گوشی شما متصل به اینترنت  و GPS آن روشن باشد، مکان گوشی شمارو نشان می دهد. همچنین از دیگر قابلیت های این سرویس قفل کردن صفحه، به صدا در آوردن گوشی، خارج شدن از حساب کاربری، نشان دادن پیامی رو گوشی و پاک کردن اطلاعات است. این سرویس به‌طور پیش‌فرض فعال است؛ اما برای اطمینان از این موضوع این مسیر را دنبال کنید: به Setting > Security & location > Find My Device بروید و مطمئن شوید این سرویس فعال است.

Google

برای استفاده از این سرویس هم می‌توانید به نشانی Google Find My Device بروید یا اپلیکیشن اندرویدی مربوط را روی گوشی دیگری نصب کنید.

Find My IPhone

این سرویس برخلاف سرویس اندروید به‌طور پیش‌فرض فعال نیست و باید آن را از این مسیر فعال کنید: به تنظیمات بروید و روی نام خود بزنید. سپس، iCloud را لمس و گزینه‌ی Find My iPhone را فعال کنید. حال، می‌توانید به وب‌سایتiCloud و بخش Find My iPhone بروید و از امکانات آن بهره ببرید.

IPhone

Find My Mobile

این سرویس مخصوص گوشی های سامسونگ است و همانند دو سرویس قبلی عمل می کند ولی قابلیت های آن بیشتر است. برای استفاده باید حساب کاربری سامسونگ خودتان را به دستگاه متصل کنید و از طریق سایت از آن استفاده کنید.

استفاده از تاریخچه‌ی مکانی نقشه‌ی گوگل

گوگل مپ تمامی مکان‌های گوشی شما را درصورتی که فعال باشد، ثبت خواهد کرد. این سیستم نیازمند روشن بودن اینترنت و جی پی اس است. برای فعال سازی به Setting > Google > Data & personalization > Location History > Manage Setting بروید و Use Location History را فعال کنید. حال، ازطریق این آدرس یا قسمت Timelines در اپلیکیشن نقشه‌ی گوگل می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

Find my mobile

بیمه‌ی موبایل

بیمه ای که از همان زمانی که گوشی را خریداری می کنید وجود دارد. علاوه بر دزدیده شدن گوشی خساراتی را هم تحت پوشش می گیرد. اما اثبات سرقت گوشی به بیمه کار سختی می باشد، ولی به هر حال یک گزینه در زمان سرقت به شمار می رود.

باید های پس از سرقت

مراحل قانونی

اولین و همچنین مهمترین کار بعد از اینکه گوشی شما سرقت شد، مسدود کردن سیم کارت است. به همین منظور، با یک کارت شناسایی معتبر به یکی از نمایندگی های اپراتور خود بروید و سیم کارت رو مسدود کنید. همچنین امکان مسدود سازی از طریق وب سایت اپراتو وجود دارد.

بعد از اینکه سیم کارت رو مسدود کردید، به نزدیک ترین کلانتری جایی که گوشی شما به سرقت رفته بروید و شکایت نامه  ای تنظیم کنید. مدارکی که نیاز خواهید داشت :

  • اصل و دو برگ فتوکپی از شماره‌سریال پشت جعبه (کارتن) گوشی
  • اصل و دو برگ فتوکپی از فاکتور خرید گوشی
  • اصل و دو برگ فتوکپی از کارت ملی شاکی
  • حضور شخص شاکی یا وکیل وی

بعد از تنظیم و تکمیل شکایت نامه و طی شدن روند اداری کلانتری، IMEI گوشی شما به اپراتورتان گزارش می شود و ردیابی سرقت شروع می شود. در صورتی که مکان گوشی شما مشخص شود به شما اطلاع خواهند داد ولی اگه خودتون هم پیگیر قضیه باشید بهتر خواهد بود.

ردیابی گوشی ازطریق اپراتور

همراه اول

برای فعال کردن سرویس ردیابی همراه اول دو روش زیر وجود دارد که در صورت فعال سازی هر کدام ، اپراتور به مدت ۱۰ روز دنبال گوشی می گردد، هزینه این سرویس سه هزار تومان است.

۱. شماره‌گیری #کد گوشی*۱۰*۲۱۴۱*

۲. ارسال عدد ۲۱۴۱ به شماره ۱۰

ایرانسل

اپراتور ایرانسل برای ردیابی گوشی ، سامانه ۶۱۰۱ را در دست دارد که بدین صورت است:

ایرانسل

همیاب ۲۴

همیاب ۲۴ استارتاپی جدید و کارآمد است که با همکاری قوه‌ی قضاییه و اپراتورها روند پیگیری سرقت گوشی را بسیار راحت‌تر و کوتاه‌تر می‌کند. تنها کافیست شماره دستگاه خود را در این وب سایت ثبت کنید . با این کار علاوه بر ردیابی گوشی شما، شماره دستگاهتان به فروشگاه ها اعلام می شود.

سامانه‌ی همتا

سامانه‌ی همتا (سامانه‌ی هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی) سامانه‌ی وزارت صنعت و معدن و تجارت برای مدیریت تجهیزات ارتباطی ازطریق رجیستری است. شما در این سامانه می توانید گوشی ها را رجیستر کنید ، بخرید یا بفروشید، انتقال مالکیت بدهید و از اصالت دستگاه مطلع شوید.

طبق چیزی که همتا گفته است امکان اعلام سرقتی بودن گوشی وجود دارد ولی هنوز در سیستم همتا مشاهده نمی شود. اگه در این سامانه ثبت نام کرده باشید مهم ترین اتفاقی که میافتد این است که گوشی سرقتی شما به صورت قانونی به فروش نخواهد رسید و در ادامه راحت تر قابل پی‌گیری خواهد بود.

سامانه همتا

 

گوشی دزدی را قبل خرید تشخیص دهیم!

امروزه در بازار ، با افزایش قیمت گوشی های موبایل، متاسفانه سرقت گوشی هم زیاد شده. همچنین خرید و فروش گوشی های دست دوم نسبت به قبل بیشتر شده و امکان بودن گوشی سرقتی میان گوشی های دست دوم خیلی بیشتر است. ولی به راحتی می توان تشخیص داد :

  • گوشی های بدون جعبه اکثرا سرقتی هستند.
  • IMEI روی جعبه گوشی باید با IMEI دستگاه تطابق داشته باشد.
  • IMEI گوشی را در سامانه همتا جست و جو کنید.
  • اگر قصد خرید داشتید از فروشنده بخواهید مالکیت دستگاه رو از طریق سامانه همتا به شما بدهد.

کافی هست شما یه سر به بازار های بزگ موبایل فروشی بروید تا به چشم شاهد خرید و فروش دستگاه های سرقتی در جلوی این بازار ها باشید. البته مراقب باشید همونجا مورد سرقت قرار نگیرید! قیمت های گوناگون و وسوسه انگیز ، دروغ های فروشنده ها ، تنوع گوشی های جدید و … فقط قسمتی از شگرد آنها برا فروش این گوشی ها می باشد. پس حواستان را حسابی جمع کنید تا دستگاهی را که می خرید سرقتی نباشد.

 

 

 

آموزش برنامه نویسی اندروید

درباره محمد هادی تاجیک

24 ساله ،لیسانس حقوق ، گیمر ، علاقه مند به دنیای بازی و تکنولوژی.

۲ دیدگاه

  1. بسیار کامل و جامع بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
error: Content is protected !!