خانه » آموزش » عمومی » معرفی انواع سبک های بازی – قسمت اول

معرفی انواع سبک های بازی – قسمت اول

گسترش بازی های  ویدیوئی مارا به عصر جدیدی از انواع سبک های گوناگون وارد کرده است. به غیر از گروهی که بازی های انحصاری خود و فقط برای سلیقه ای خاص را دارند بقیه منتشر کنندگان برای فروش و دانلود هر چه بیشتر سعی کرده اند برای هر سلیقه ای، تکرار میکنم، هر سلیقه ای حداقل چند بازی ارائه دهند. اما در بین این تعداد بیشمار از بازی های ویدیوئی پیدا کردن گزینه مورد علاقه نیازمند شناخت انواع سبک های بازی می باشد. در این مقاله تصمیم دارم سبک های بازی رو به صورت بسیار مفصل و جزء جزء برای علاقه مندان در یک طبقه بندی کامل معرفی کنم.برای مشخص شدن و آسودگی شما عزیزان هم سعی میکنم برای هر سبک، یک بازی شناس رو مثال بزنم. امیدوار هستم از این مقاله لذت ببرید.

در ابتدا لازم است بدانید طبقه بندی بازی های ویدیوئی بر اساس گیم پلی آن ها صورت میگیرد و داستان بازی در این امر نقشی ندارد، به عنوان مثال وقتی میگوییم بازی call of duty یک بازی first-person shooter (تیر اندازی اول شخص) است ، برایمان فرقی ندارد زمان بازی جنگ جهانی اول است یا جنگی در آینده ی بسیار دور. نکته ی دیگر که باید بدانیم این است که در هر سبک اصلی چند شاخه ی دیگر هم وجود داردکه به جزئیات بیشتر در رابطه به آن سبک اشاره میکند. گاهی نیز زاویه دید ما از بازی هم در زیر شاخه ها جای میگیرد. به عنوان مثال بازی call of duty یک بازی تیر اندازی می باشد و به دلیل اینکه زاویه دید ما از چشم کارکتر است اول شخص، در نتیجه تیر اندازی اول شخص میشود.

در بسیاری از بازی ها خصوصیات و سبک های مختلف برای جذاب تر شدن بازی باهم ترکیب شده اند به همین دلیل است که در  سایت ها برای معرفی بازی نام چند سبک در کنار یک دیگر ذکر میشود. ۸ سبک اصلی و حدود ۵۰ زیر سبک وجود دارد که به آنها می پردازیم :

انواع سبک بازی

۱- اکشن(Action) : عنصر اصلی و قابل توجه این سبک داشتن هیجان بالای بازی ها است.

۱-۱ پلتفرم(Platform)  : بازی هایی که عموما با پریدن و جست و خیز بالایی همراه است. بازیه سوپر ماریو بهترین مثال و خود شامل بهترین توضیح می باشد.

۱-۲ تیر اندازی(shooter) : بازیکن از سلاح ها برای جنگیدن استفاده میکند. اکثر این بازی ها با خشونت هایی همراه است. در این بخش  چند زیر شاخه دیگر داریم.

۱-۲-۱ تیر اندازی اول شخص(First-person shooters): که زاویه دید بازیکن از چشمان کارکتر بازی می باشد مانند call of duty.

۱-۲-۲ تیر ندازی سوم شخص(third-person shooters): زاویه دید از پشت سر کارکتر می باشد و بدن معلوم است و انگار که یک فیلم بردار از پشت و گاهی هم از بالا دارد از شما فیلم میگیرد. GTA نمونه بارز این سبک است . همچنان Gears of War و سری های Uncharted و…

۱-۲-۳ مبارزه قهرمان ها(Hero shooters): در این زیر شاخه زاویه دوربین مطرح نیست، بلکه قابلیت ، سلاح ها یی کطرح است که فقط یک کارکتر مخصوص دارد ، افراد تیم کارکتر خود را انتخاب مبکنند و به مبارزه میروند، اکثر این بازی ها بازی هایی گروهی و آنلاینی هستند که در یک محیط خاص به جنگ میروند. جالب است بدانید که این سبک خاص بسیار طرفدار داره شاید بشه گفت بیشترین طرفدار رو بخودش اختصاص داده از جمله خود من. بازی هایی مثل ، League of legends ، Team Fortress 2 ،Dota 2 ،Overwatch, و… شامل این سبک میشوند.

۱-۲-۴ تیراندازی با کنترلر (Light gun shooters): بازی هایی که بازیکن در آن به جای دسته یا موس و کیبرد ، کنترل تفنگ شکلی دارد.

۱-۲-۵ بزن بترکون(Shoot ’em ups): بازی هایی که معمولا در یک وسیله ای در حال حرکت هستید و در مقابل شما گروه بزرگی از دشمنان قرار میگیرند و شما باید آنها را بکشید و تیر های آنها را جا خالی دهید.

۱-۳ مبارزه ای(Fighting) :مرکز اصلی در این بازی ها مبارزه در فاصله نزدیک میباشد، اکثر این بازی کارکتر های زیادی برای انتخاب کردن دارند. Taken ، shadow fight ، mortal combat مثال های خوبی از این سبک هستند.

۱-۴ نابودشون کن(Beat ’em up) : همانند بازیه مبارزه ای از فاصله نزدیک انجام میشود اما تفاوتشان این است تعداد کمی در برابر تعداد بسیار زیادی قرار دارند. مانند شورش در شهر و سری بازی های batman

۱-۵ در خفا(Stealth): بازی هایی که معمولا با مخفی کاری همراه هستند هرچند بدون آن هم انجام میشوند. metal gear ، HITMAN.

۱-۶ زنده ماندن(Survival) : عموما با تجهیزات کم ، بدن زخمی ، در زندان بودن و… شروع می شوند و  در طول بازی به جمع آوری و ساختن تجهیزات ، سلاح ، سرپناه و زندخ ماندن تا سر حد ممکن پرداخته میشود.

۱-۶-۱ نزاع سخت( Battle royal): سبکی که به تازگی طرفدار های بسیار زیادی پیدا کرده ، در اینجا علاوه بر زنده ماندن ، نفر آخر زنده ماندن مطرح هست ، مسابقه ای میان تعداد زیادی بازیکن که با تجهیزات کم شروع میکنند و باید زنده بمانند و یک دیگر را از بین ببرند. دو تا بازی که این روزها بسیار سر و صدا کرده اند : playerunknown’s battlegrounds (pubg) و Fortnite میباشند.

۱-۷ ریتمیک(Rhythm)  : بازی هایی که معمولا مرکزیت موزیکالی دارند. فشردن دکمه ها همزمان با موزیک و … Guitar Hero.

metal gear

 

 

۲- هیجانی و ماجراجویانه(Action-adventure): در این سبک بازی شما عموما برای پیشروی به انجام دادن یک سری کار های خاص نیاز دارید ، مانند پیدا کردن آیتم های خاص ، حل معما و …

۲-۱ زنده ماندن در وحشت(Survival Horror) : فاکتور ترس هم به زنده ماندن اضافه میشود. بازی ها خود نشان دهنده هستند : silent hill ، resident evil

۲-۲ مترویدوانیا(Metroidvania) : بازی ۲-D به همراه یه نقشه بزرگ ، که شما میتوانید در آن بگردید اما برای رفتن به  بعضی از درها و جاها نیاز هست کار های خاصی انجام دهیدو باز میتوان سری Batman رو در اینجا هم قرار دارد.

resident evil

 

۳- ماجراجویی(Adventure): همانطور که قبلا گفتم ، ربطی به داستان بازی ندارد . گیم پلی خاص ، حل معماها ، پیدا کردن اشیاء و… محوریت اصلی این سبک هست.

۳-۱ ماجراجویی متنی(Text adventure) : بازی فقط به صورت متن بوده و برای پیش بردن بازی فقط باید از میان دستور ها یکی را انتخاب کنید مثلا : طناب را ببر ، اورا بکش و…

۳-۲ ماجرا جویی با گرافیک بالاتر(Graphic adventure): با توسعه گرافیک ، بازی ها هم توسعه یافتند و شما میتوانید به جاد دادن دستور به عنوان مثال روی طتلب کلیک کنید تا بریده شود.

۳-۳ رمان های دیداری(visual Novels) : معمولا استایل انیمیشن شکلی دارند و تمام شدن های متفاوت شما هستید که رمان گونه داستان رو پیش میبرید.

۳-۴ دارای تاثیر بر یکدیگر(Interactive Movie) : این سبک بازی هم طرفدار های خاص خودش را دارد ، اختراع  تکنولوژی لیسر دیسکز را میتوان شروع این سبک در نظر گرفت، بازی هایی که سکانس های لایو اکشن دارند که بازیکن بعضی از حرکات کارکتر رو در سکانس های دمو کنترل میکند مثلا اگر در خطر باشد تصمیم میگیرد برود یا بیاستد یا ترکیبی از هر دو، و نتیجه عمل خود را در آینده در بازی میبیند. بهترین مثالی که متوان زد،بازی زیبای Heavy rain است.

۳-۵ ماجراجویی سه بعدی در لحظه(Real-time 3D adventures) :همانند Interactive Movie است با تفاوت گرافیکی : The Walking Dead.

heavy rain

 

امیدوارم تا اینجای کار از این مقاله استفاده ی لازم و لذت برده باشید، بخشهای بعدیه مقاله رو که مربوط به Role-playing ، Simulation ، Strategy ، Sport و سبک های دیگر هست رو در فرصت دیگه ای براتون میزارم.

آموزش برنامه نویسی اندروید

درباره محمد هادی تاجیک

24 ساله ،لیسانس حقوق ، گیمر ، علاقه مند به دنیای بازی و تکنولوژی.

۳ دیدگاه

  1. ببخشید سبک گرافیک یازی منچرز چیه؟؟ چون میخوام یاد بگیرم از راهنمایتون ممنون می شم

  2. ببخشید میشه یک راهنمایی در مورد اینکه چطور میشه یک بازی مثل بازی های گوگل پلی episod یا love story
    ساخت

    • سلام. البته مطمئن نیستم که دقیقاً این بازی ها با چی ساخته شدند، ولی می تونم یونیتی رو بهتون معرفی کنم که ساخت انواع بازی رو خیلی راحت می کنه. حتی خلی هم دانش برنامه نویسی نمی خواد و با یک دوره ویدوئی یوتوب می تونید کارتون و شروع کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
error: Content is protected !!